- Dit evenement is voorbij.
Venetië: Docu & Barok
Ode aan Ambachten en Venetië
zo 16 apr '23 , 18:30 –
(vermeld ook je telefoonnummer en het aantal kaarten)de wachtlijst is vol, je kunt je er niet meer voor aanmelden
18:30 Marini Consort – Vroeg Barok Italiaans/Venetiaanse muziek
19:15 –20:00 Sporen van de toekomst – film-document van Suzanne van Leendert over fotograaf Herman van Doorn,
inclusief gesprek met regisseur en fotograaf
(16:00 opening foto-expo Herman van Doorn)
Fotograaf Herman van Doorn fotografeert in Venetië oude ambachten en traditionele werkplaatsen.
“Ik wil mensen door mijn ogen de schoonheid te laten zien van dingen die dreigen te verdwijnen. Niet alles hoeft hetzelfde te blijven maar de massaliteit waarmee het gebeurt is desastreus voor de Venetianen”.
Regisseur Suzanne van Leendert
“Velen halen hun schouders op als ze naar de staat van de wereld kijken, voelen zich machteloos. Wat mij raakt is het feit dat Herman op zijn manier actie onderneemt, mensen bewust wil maken van wat er speelt. Hij gaat op eigen initiatief naar Venetië en steekt er al zijn tijd en geld in omdat hij het onderwerp zo belangrijk vindt. Dat iemand zo zijn idealen volgt vind ik inspirerend.”
Het Marini Consort, bestaande uit Iris Bouman (mezzosopraan), Koos Verhage (barokviool) en Punto Bawono (luit & theorbe), brengt vroegbarok Italiaanse muziek met een Venetiaans tintje van onder andere Claudio Monteverdi en Biagio Marini. Reken op vrolijke, “catchy” liedjes als ingetogenere muziek.
Suzanne van Leendert werkte als uitvoerend producent en researcher mee aan vele documentaires. De eerste lange documentaire die ze zelf regisseerde, ‘Broken Dreams’, werd meteen een nationaal en internationaal succes. Ook daarna maakte ze prijswinnende documentaires zoals ‘VAART – een ode aan de stadsnatuur’ die te zien was in Nederland, Canada, de Verenigde Staten, Duitsland en Finland.
De Utrechtse fotograaf Herman van Doorn, fotografeert al meer dan 40 jaa. Hij specialiseerde zich in architectuurfotografie, maar richt zich de laatste jaren steeds meer op eigen werk waarin hij zijn idealen laat spreken. Dat doet hij ook in Venetië waar hij oude ambachten en traditionele werkplaatsen documenteert die aan het verdwijnen zijn. Redenen zijn het massatoerisme en de goedkope ‘replica’s’ van de traditionele Venetiaanse producten. Door middel van zijn foto’s laat Herman ons afvragen waar we als maatschappij, en individueel, mee bezig zijn. De documentaire speelt zich deels af in Venetië en deels in Utrecht.